Eindhoven
58 appartementen en supermarkt - Haagdijk
Nieuwbouw
10 Onderstations
De Maaslijn
In opdracht van Swietelsky, voor ProRail
Langs de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond, realiseren wij in opdracht van Swietelsky Rail Benelux tien technische gebouwen voor ProRail: negen onderstations en één relaishuis. Deze cruciale infrastructuur maakt de elektrificatie van het traject mogelijk.
De Maaslijn is met circa 22.000 reizigers per dag een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland en de drukste regionale verbinding in Limburg. Om deze lijn toekomstbestendig te maken, wordt deze momenteel geëlektrificeerd. De onderstations zijn essentieel binnen dit traject: het zijn de gebouwen waarin de technische installaties komen te staan die de bovenleiding van stroom voorzien. Het relaishuis herbergt de systemen die zorgen voor een veilige treinbeïnvloeding en spoorwegbeveiliging.
Technische uitvoering
De stations bestaan uit een prefab kelderbak van gewapend beton, die dienstdoet als installatieruimte onder maaiveldniveau. Hierboven wordt het gebouw opgebouwd in houtskeletbouw, waarbij gekozen is voor een constructieve en duurzame uitvoering met hoge isolatiewaarde. De technische installaties die in de gebouwen worden geplaatst, zijn cruciaal voor de voeding en beveiliging van het spoor en vereisen dan ook een hoogwaardige bouwkundige afwerking en nauwkeurige maatvoering.
Ieder gebouw is voorzien van een stalen toegangsdeur, inbraakwerend ventilatierooster, kabeldoorvoeren, aarding en voorzieningen voor technische installaties. De aansluiting op het bestaande spoorwegnet wordt in nauwe samenwerking met Swietelsky en ProRail gecoördineerd, met oog voor fasering, planning en veiligheid.
Werken in een spooromgeving
Veiligheid staat bij ons altijd voorop – maar bij werkzaamheden in de directe nabijheid van het spoor is dit van nog groter belang. Daarom beschikt ons volledige team over een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP). Dit betekent dat onze medewerkers aantoonbaar zijn opgeleid en gecertificeerd om veilig te werken binnen de ProRail-omgeving.
Wij zijn trots op onze bijdrage aan de elektrificatie van de Maaslijn: een project dat de regionale mobiliteit verbetert, bijdraagt aan de verduurzaming van het Nederlandse spoornetwerk en een directe impact heeft op de leefomgeving van duizenden reizigers.
Werken bij Houta?
Bekijk de mogelijkheden!
Met ons een project starten?